Hoe kunnen huurders elkaar helpen?

Een vluchtelinge krijgt hulp van haar buurvrouw. Die maakt haar wegwijs in haar nieuwe omgeving en zorgt voor sociale contacten. “Het voelt als familie”, zegt de vluchtelinge, “ik ben dankbaar voor de buren die ik heb.” De buurvrouw is ook dankbaar, want de nieuwe buurtbewoonster kookte voor haar toen ze ziek op bed lag. Onderlinge hulp, dat wil Stadlander stimuleren. Het klantenpanel op 20 februari ging over ‘huurders helpen huurders’.

Lees verder

ZELFREDZAAMHEID

Stadlander organiseert klantenpanels om te leren van de klanten. Wat willen ze? Wat vinden ze belangrijk? Het thema ‘huurders helpen huurders’ komt voort uit een van de ondernemingswaarden van Stadlander: Huurder Centraal. Waarom dit thema? De maatschappij verandert: voorzieningen verdwijnen, de digitalisering neemt toe, je ziet individualisering en mensen die vereenzamen, er is vergrijzing en ontgroening. De zelfredzaamheid kan in het gedrang komen. Daar moeten we wat aan doen, vindt Stadlander.

‘Hulp wordt gegeven én ontvangen’

GOED BEELD

Een goed en noodzakelijk thema, vinden de huurders die het klantenpanel vormen. Het gezelschap is divers. Er zitten mannen en vrouwen van verschillende leeftijden en uit diverse plaatsen aan tafel. Zo krijgt Stadlander een goed beeld van wat er leeft. De vluchtelinge en haar buurvrouw zijn er ook. “Wat mij opvalt”, zegt een van de panelleden over het tweetal, “is dat er hulp wordt gegeven én ontvangen. Daar draait het om.”

‘Stadlander: Huurder Centraal’

ONTMOETING

De panelleden verwachten duidelijkheid van Stadlander over bijvoorbeeld de spreekuren en wie de gebiedsbeheerder is. Verder zou de corporatie kunnen ondersteunen door leegstaande panden te bestemmen als ontmoetingsplekken voor de buurt, ook voor jongeren die nu rondhangen. “Daar spreek je elkaar en daar kom je erachter waar hulp nodig is.” Met een ‘SRV-wagen’ de buurten bezoeken, is ook een optie.

DOE WAT!

“Goed initiatief, zo’n avond”, reageert Dirk Lisseveld, een van de panelleden, na afloop. “Er móet wat gedaan worden. In mijn buurt wonen veel verschillende culturen en onderling contact is er niet veel. Het grote probleem is: waar moet je hulp zoeken? Doe wat, dat is het belangrijkste, en betrek er zo veel mogelijk mensen bij. Ik wil best vrijwilliger zijn en bijvoorbeeld een iPadcursus geven of ontmoetingen organiseren.” Lisseveld is huurder in Sint-Maartensdijk.

VERTROUWEN

Jolinda Scheffer-van Dijke nam ook deel aan het klantenpanel over ‘buren helpen buren’. Zij woont in Bergen op Zoom. Ook zij is te spreken over de mogelijkheid om met ideeën te komen. “Heel goed, maar ik ben wel achterdochtig. Ik geloof het pas als het wat oplevert. De wisselwerking tussen Stadlander en de huurders moet verbeteren, vind ik, en ‘huurders helpen huurders’ kan daarbij helpen. Ik zeg: geef de mensen vertrouwen. Samen moeten we het doen.”

‘Geef de mensen vertrouwen. Samen moeten we het doen’

 

 

Jolinda Scheffer-van Dijke

GEEF UW REACTIE

Bedankt voor uw reactie. Zodra uw bericht goedgekeurd is zal het geplaatst worden.

    Er is nog geen reactie geplaatst.

Video
Share

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Naam

E-mail

Bericht

Verstuur

Aanmelden

Uw naam

E-mail

Meld aan